donderdag 11 april 2013

BEESTJES BINNEN EN BUITEN

Als het even niet mogelijk is langere struintochten in de natuur te maken is het heel erg prettig als de natuur bij jou komt. Rond om het huis en zelfs vanaf de bank voor het raam of op de kamervloer alles binnen handbereik. Zo nu en dan vind ik op de gladde laminaatvloer een klein donker kogeltje. Het is de Rol pissebed ( Armadillidium vulgare ). Als zo'n diertje door wat voor oorzaak ook op zijn rug op die gladde vloer komt te liggen kan het met geen mogelijkheid weer op de been komen. Het heeft geluk als ik het op tijd ontdek en het buiten de deur zet waar het van mij rustig mag verder leven.
In de vensterbank ontwaarde ik een broodmagere Schorsmarpissa ( Marpissa muscosa ) net als het Zebraspinnetje ( Salticus scenicus ) een familielid van de Springspinnen ( Salticidae ). Het arme beest had vermoed ik, gehoopt op wat vliegjes op het raam. Helaas, door het koude voorjaar was er nog niets naar binnen gevlogen en zat ze tevergeefs op de loer.
Nu de nachtvorsten voorbij zijn is het weer tijd geworden 's avonds bij de buitenlamp te kijken naar op het licht afgekomen nachtvlinders. De oogst is nog niet erg rijk, naast een enkele Grote voorjaarsspanner ( Agriopis marginaria ) zat er deze week ook een mooie Tweestreepvoorjaarsuil ( Orthosia cerasi ) op de muur naast de lamp. Om het beestje te kunnen fotograferen had ik hem gedurende de nacht in een jampot gedaan en de volgende dag op de laurierkers gezet voor de foto. Dat lukt vaak heel goed, ze zijn dan heel rustig en goed bij daglicht te fotograferen.
Sinds twee weken vertoeven er twee Eekhoorntjes rond mijn woning. Ze hebben het pindanetje in de tuin ontdekt en komen om beurt wat eten. Nooit samen, zodra de ander zich laat zien wordt er gedreigt en met de staart geschud. Als dat niet helpt wordt de aanval ingezet en de indringer verjaagd tot hoog in de oude eik. Pas als het ene dier genoeg heeft gegeten kom de ander. Ze zijn goed uit elkaar te houden, de een is roodbruin de ander is donkerder met iets meer zwarte haartjes in de pels. Het is een genot het gedoe van deze pluimstaarten vanaf de bank met een kopje koffie en een lekker plakje notenkoek te kunnen volgen.
de rolpissebed weer op zijn pootjes gezet

als een klei knikkertje opgerold

de Schorsmarpissa geduldig wachtend op een lekker hapje

keurig poserende tweestreepvoorjaarsuil

pluim de eekhoorn de donkere

pinda na pinda gaat naar binnen

4 opmerkingen:

  1. Ja als je je ogen maar goed gebruikt hoef je niet eens op stap om leuke natuurvondsten te doen.
    Wat bijzonder die opgerolde pissebed, vast een heel algemene soort, maar ik heb het nog nooit gezien,daar ga ik dus eens extra op letten.
    Nachtvlinders weet ik ook veel te weinig van maar is een interessante insectengroep.
    En ja Eekhoorns in de tuin, dat zou ik ook wel willen, dat is toch echt genieten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ubel, ongelooflijk wat jou overkomen is. Een ziekenhuisopname is al nooit prettig en als ze dan ook nog bij je inbreken en je spullen meenemen is dat erg triest. Hopelijk ben je niet alle persoonlijke foto's kwijt. Dit duwt me wel weer even met de neus op de feiten hoe belangrijk het is om een back-up te hebben en die op een andere locatie te bewaren.
    Ik hoop dat je hersteld bent en ik lees dat je weer online bent. Sterkte en groeten, Gonnie
    ps Leuk die kleine natuurwaarnemingen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastic photographs, nature is amazing:) Greetings

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn eerste bezoek aan het blog is niet te vergeefs .
    Mooie serie.
    Breng een een tegenboekje,dankjewel
    Groeten van eilandstaete.

    BeantwoordenVerwijderen