vrijdag 22 juni 2012

SPINNENSPINSELS







Philaeus chrysops genietend van de Turkse zon
Rondstruinen in de natuur iets mooiers kan ik me niet voorstellen. Vaak ga ik alleen op pad, maar ook geregeld met een groep. Het zijn dan wel allemaal soortgenoten om zo te zeggen. Het probleem met mij is dat ik me niet altijd houd aan het onderwerp van zo'n dag. Adders, plantjes, libellen of vlinders en vogels excursies, altijd zie ik wat anders. Het gevolg is dat ik dan vaak tientallen meters achter de groep en buiten de paden rondkruip. Zo kwam ik op de laatste excursies allerlei knutselwerkjes van spinnen tegen, waarvan hier een aantal staan afgebeeld. Spinnen, veel mensen hebben er een hekel aan vooral binnenshuis of zijn er bang voor en vinden ze griezelig. Naar mijn mening zijn het pracht beesten en ook nog eens heel erg nuttig om het insecten leger wat in toom te houden. Sommige zijn ook heel erg mooi gekleurd en daarom zit er ook eentje bij uit Turkije. Geniet of griezel er maar van.
een eigen huis
het afval buiten de deur
het huis, bij de achterdeur de resten van een juffer en boven bij de voordeur een oude jas
eipakketje op het blad van riet

een huisje van een tot kokertje aaneen gesponnen berkenblad

kamperen in een koepeltentje


2 opmerkingen:

  1. Vlinders vinden we mooi en spinnen eng. Ik ook! Maar hoeveel daarvan is aangeleerd gedrag?
    Prachtig dat koepeltentje. Mooie kleuren bij het spinnetje.Fraai de spin in opgerold blad.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rondstruinen in de natuur is inderdaad een geweldige bezigheid.
    En net als jij vind ik veel van wat ik tegenkom interessant.
    Dat is ook juist leuk want je wordt zo nooit teleurgesteld dat dat
    ene beest waarvoor je op stap bent er niet is.
    Spinnen vind ik aan de ene kant wel wat eng, de grote snelle die opeens door je kamer rennen bijvoorbeeld. Maar ik vind ze ook heel interessant, dus ik ga ze niet uit de weg.
    Jij hebt er ook een leuke blog van gemaakt en wat en verschillende spinsels laat je zo even zien. En een prachtige spin uit Turkije.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen