zaterdag 10 december 2011

FILIGRAIN

Opklaringen, gauw even naar buiten. Het is fris zo, zonder jas. Toch maar aan doen. Toestel om de nek en kijken en weer kijken. Mooie blauwe lucht met kleine wolkjes waar de takken van al die geweldige bomen in 'mijn' achtertuin tegen af steken. Klik hier en klik daar, een gevallen tak op een grafsteen, een dramatisch stilleven net als de roos op een ander graf. Er is zoveel te zien en te fotograferen. Tot mijn vingers wat stijf worden van de kou, de zon weg zakt achter de huizen aan de overkant, ga ik naar binnen om te zien wat het geworden is. De keuze voor mijn blog valt op de uitgebloeide bloemscherm van de klimhortensia tegen de blauwe lucht. Een mooi filigrainwerkje van de kleine zaaddoosjes en een aantal verdorde steriele randbloempjes. Het is een mooie plant deze Hydrangea anomala ssp. petiolaris, afkomstig uit Oost-Azie en al sinds 1878 in cultuur in Europa. Een zelfhechtende klimmer, bloeiend in juni - juli en met goudgeel verkleurend blad in het najaar. Ideaal om een lelijke, blinde muur mee te laten begroeien. Met zijn artistiek gevormde takken een prima nestelplaats voor vogels. Tussen deze takken en hechtwortels verstoppen zich in de winter veel kleine beestjes zoals muggen, vliegen en spinnen. Mijn winterkoninkje weet ze echter wel te vinden en vult regelmatig zijn maagje met wat lekkere hapjes. Als dank laat hij dan een aardig liedje horen, vrolijkzwaaiend zijn staartje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten