zaterdag 17 december 2011

GOUD-GEEL EN GEUREND


let op de meeldraadjes in het hart van de bloem.

Een tijd geleden schreef ik over mogelijk de laatste zomerbloemen van dit jaar. Het was vlak voor de eerste nachtvorst. Deze laatste bloemen bloeien nog steeds. Rozenperken waar nog steeds behoorlijk kleur op zit en dagkoekoeksbloemen die niet willen opgeven. Tegelijkertijd staan winterbloeiende struiken volop in bloei, zoals reeds gemeld. Weer is er zo'n winterbloeier in geslaagd mijn aandacht te trekken. Niet in eerste instantie door zijn bloei, maar door de heerlijke geur viel hij op. Het is de Toverhazelaar ( Hamamelis mollis ). Wie de naam toverhazelaar heeft bedacht weet ik niet, maar er klopt helemaal niets van. Er komen geen hazelnoten aan, het is in de verste verte er ook geen familie van. Goed dat er Latijnse namen zijn gegeven die over de hele wereld hetzelfde zijn, anders kon je wel een hele rare verwisseling krijgen, als je een toverhazelaar zou willen kopen in bijvoorbeeld China. China is wel zijn vaderland en dan vooral Centraal-China. Hoe ze de struik daar noemen weet ik niet, maar ook daar zullen ze hem vast wel betoverend mooi vinden. Hij bloeit van december tot maart afhankelijk van de winterse omstandigheden. Dat er in die periode wel bestuiving plaats vindt is te zien aan de vele zaaddoosjes aan de plant. Aan het takje wat ik had geplukt zat ook zo'n zaaddoosje. Terwijl ik druk doende was met mijn kerstpost hoorde ik een droge knal en rolde er een zwart glanzend zaadje over tafel. Het zou dus mogelijk moeten zijn daaruit zelf een toverhazelaar tevoorschijn te kunnen toveren. Ik ben bang dat het wel een poosje zal duren voor er een mooi bloeiend struikje uit is gegroeid.
Behalve mooie bloemen heeft de struik ook nog prachtige herfstkleuren, dus twee keer per jaar de moeite waard om in de tuin te hebben. Maar pas op! Hij wordt groot en vooral, breed. Al te vaak wordt een klein bloeiend struikje gekocht en in een klein voortuintje geplant. Het gevolg is dat er al na een paar jaar gesnoeid moet worden en er een zielig, misvormd struikje over blijft. Bezint eer ge begint!

1 opmerking: