dinsdag 6 december 2011

ZOETE GEUREN

Wat is het nou, herfst, winter of voorjaar? Na de mooie vliegenzwam vliegen me vandaag de hagelstenen om de oren. De weg ziet wit en het is even spekglad. Mijn roodborstje heeft een goed heenkomen gezocht in de beukenheg en de heggenmusjes zitten ergens tussen de klimop. Na de hagelbui komt even de zon er door. Gauw naar buiten om nog wat voer op de voedertafel te leggen. Ook in het kleine hangende voederhuisje wat zonnepitten doen voor de kool- en pimpelmeesjes. Tussen de deels afgestorven vaste planten zie ik al wat groene punten van de crocusjes omhoog komen. Een zoet geurend vleugje doet mij om kijken. Tussen de nog groene blaadjes van de Lonicera purpusii zijn al een aantal bloemetjes open gegaan. Dit is een zogenaamde struikvormige kamperfoelie. Het is een kruising van twee soorten te weten, Lonicera fragrantissima en Lonicera standishii beide afkomstig uit China. Rond 1920 is hij in Duitsland ontdekt en in cultuur genomen. Het wordt een vrij brede struik, is half groenblijvend met heerlijk geurende bloemen. Vaak begint hij al in januari te bloeien, een echte winterbloeier dus. In koude winters stopt hij even om daarna als het iets warmer wordt weer door te gaan met bloeien. Soms houdt hij dat vol tot in maart. Op warme zonnige dagen in februari of maart wordt hij druk bezocht door bijen en hommels. Dat heeft tot gevolg dat er later rode besjes verschijnen vaak twee aan twee. Jammer genoeg zie je hem weinig in tuinen en openbaar groen. Vreemd eigenlijk, want het is gemakkelijke plant, sterk en goed te stekken of af te leggen. Ik geniet er al jaren van.

1 opmerking:

  1. Gelijk even gekeken; 2 kleine bloemetjes helemaal achteraan het struikje waar mijn neus niet bijkan. Maar ook heel veel knopjes, dus als het zo mooi warm blijft kan ik vast al gauw elke dag even ruiken!

    BeantwoordenVerwijderen