vrijdag 23 december 2011

KERSTKIKKER EN VOGELGEZANG


klaarwakker

Zoals iedere morgen stap ik de tuin in. Een bakje vogelvoer in de ene hand en in de andere een handjevol zonnebloempitten. Het voer voor op de voedertafel heb ik verrijkt met rozijnen. Deze zijn speciaal voor mijn merelvriendin. Zodra ik de tuin in stap komt ze aangevlogen. Als ik mijn bakje heb omgekeerd zit ze op het uiterste takje van de heg te wachten tot ik een stapje terug doe. Een halve meter is genoeg, dan springt ze op de tafel en begint met haar snavel het hoopje voer uit elkaar te gooien. Het lekkerste gaat eerst naar binnen, stukjes mais en rozijnen. In het voerhuisje, hangend aan een tak, gaan de zonnebloempitten. Deze zijn voor de mezen en de groenlingen. Daarna loop ik naar de thermometer. Minimum temperatuur van de afgelopen nacht, acht graden! Werkelijk ongehoord! Daarna is de regenmeter aan de beurt. Die staat vlak bij het vijvertje. Wat is dat! Valt er iets in het water? Kan eigenlijk niet, er staat geen boom in de buurt en er is geen wind. Als ik de twee millimeter uit de regenmeter op het gazon giet zie ik wat bewegen in het vijvertje. Ja hoor, daar steekt een van de groene kikkers zijn kop boven water. Snel naar binnen het fototoestel pakken. De kikker hangt rustig aan de rand in het water tussen het mos en de foto is zo gemaakt. Nog even blijf ik staan kijken of er nog meer kikkers in aktie komen. Niets te zien, maar ik kan mijn oren bijna niet geloven in de eik achter mijn tuin zit een merel. Het is een mooie merelman en hij zingt uit volle borst. Dat heb ik nog nooit meegemaakt in mijn leven. Soms hoor je in de winter wel eens een merel zachtjes murmelend zijn stembanden uitproberen, maar zoiets, nee. Wat blijft er op zo'n manier nog over van je kerstgevoel. Ik krijg eerder last van lentekriebels. Als ik weer naar de achterdeur loop zit mijn merelvriendin in het appelboompje wat onrustig om zich heen te kijken. Ze snapt er blijkbaar ook niets meer van, kijkt mij aan met een blik van wat dat nog wordt met de kerst?? Geen idee!

beetje in de war


Geen opmerkingen:

Een reactie posten