woensdag 21 december 2011

KERSTKAARSSPIN ( een treurig verhaaltje )

Kerstboom is bij mij een echte spar. Zo eentje waar naalden afvallen en die naar hars ruikt. Hetzelfde geldt voor de kerststukjes. Lekker fris groen zo uit de tuin. Het duurt dan vaak niet lang of er vliegt van alles door de kamer. Vliegjes, mugjes, wantsjes, lieveheersbeestjes en meer van dat spul. De natuur komt tot leven in de warme kamer. Op het salontafeltje had ik een kerstkrans gemaakt met in het midden een dikke stompkaars. Zeventig branduren stond op de verpakking. Dat leek me wel gemakkelijk, die kon het wel volhouden tot in het nieuwe jaar. Bovendien hoefde ik niet steeds op te letten om te voorkomen dat het kerststuk in vlammen op ging. Toen ik de kaars voor de tweede keer weer aanstak, rende er iets weg. Het was een klein spinnetje. Het ging op de rand van de kaars zitten kijken naar het vlammetje. Dat leek me erg link dus dirigeerde ik het beestje voorzichtig naar het kerststuk. Even later zat het toch weer op het randje van de kaars. Het vond de warmte van het vlammetje blijkbaar wel aangenaam. Op een gegeven ogenblik werd het blijkbaar toch te warm en ging het aan de zijkant zitten. Bedtijd, dus kaars uitgeblazen en naar boven. De volgende ochtend zie ik het eigenwijze beestje weer lekker op het randje zitten. 's Avonds als ik de kaars weer aansteek blijft het rustig zitten of rent soms een rondje langs het randje. Zo ging het de hele week en ik raakte een beetje aan het spinnetje gehecht. Tot vanavond. Eerst zat het nog op het randje terwijl ik de kaars aanstak en liep weer een rondje net als elke dag. Net toen ik de kaars wou uitblazen zie ik dat er een ramp is gebeurd. Het spinnetje lag met opgevouwen pootjes in het kaarsvet. Wat was er gebeurd, was ze uitgegleden? Ik weet het niet. Jammer, het was zo'n aardig gezicht dat kleine beestje op het randje. Ik mis het nu al.

1 opmerking:

  1. Je hebt er nog wel een prachtige foto van Ubel. Donderdag komen we je kerstgroen bewonderen. Wellicht ruikt het huis naar koolraap (ben erg benieuwd hoe het smaakt), maar misschien doet de spar extra zijn best om Edwin en de kids de echte "kerstgeur" te laten ruiken. Door mij moeten ze het dit jaar met een nepper doen..... groetjes, Nina

    BeantwoordenVerwijderen