vrijdag 27 januari 2012

GAAT-IE-WEER

Rudbeckia nitida
Gisteren, na een hele korte start was het al snel bewolkt en 's middags regende het. Dan was het vandaag wel anders! Rustig aan, het blijft vandaag mooi weer, dan naar buiten er is nog genoeg te doen. Heerlijk buiten, maar of al dat gekruip en krom staan goed is voor mijn rug weet ik niet. ( eigenlijk niet dus.) Geen zorg, mijn rieten stoeltje is er ook nog! Boterhammetje eten buiten in de zon en uit de wind die toch al bijna niet waait. Al die uitgebloeide planten hebben zo ook hun schoonheid. 't Foto spul maar weer mee de tuin in. Deze keer twee uitgebloeide prairie planten. Prairie planten? Jazeker, dat is de laatste tuinmode van de afgelopen paar jaar. Dat is een tuin met veel siergrassen en daartussen groepen Noord-Amerikaanse planten die samen het beeld van een bloeiende prairie moeten oproepen. Een mens wil wel eens iets anders. Veel van de daarvoor gebruikte planten hadden we al generaties lang in de tuin. Nu zijn ze weer opnieuw ontdekt en men is als een gek gaan zoeken in de natuur, kruisen en kweken, om nieuwe vormen en kleuren te krijgen. Wat ik er tot nu toe van gezien heb stelde nog niet veel voor, veel te jong. Voor grote tuinen en openbaar plantsoen zie ik wel mogelijkheden. De meeste tuintjes zijn er mijns inziens te klein voor. De prairie planten die ik al jaren heb, staan ook leuk tussen super gecultiveerde en wilde inheemse plantjes. Een ratjetoe die tuin van mij, heerlijk!! Twee er van gaan hierbij op de foto. De eerste is de Rudbeckia nitida, een tot twee meter hoge geel bloeiende vaste plant. Hij bloeit in de herfst en trekt dan veel insecten en is daarbij nog een goede snijbloem ook. De tweede is de Monarda didyma bij ons wel Bergamotplant genoemd.

Monarda didyma


Een paar blaadjes door de thee en je hebt een heerlijk kopje Earl Grey, iets wat de indianen al lang voor ons deden. Drie kleuren heb ik hiervan in de tuin, een felrode, purpurrode en een wijnrrode. Het zijn echte zomerbloeiers en sterke planten die het goed doen bij mij en in de prairie tuin. Mooie bloemen hebben ze zeker maar uitgebloeid? Ook prachtig toch?

1 opmerking: