vrijdag 13 januari 2012

WORTELS



wortelstok

Tijd voor een wandeling. Vandaag een rondje Paterswoldsemeer en Hoornsche dijk. Als eerste kom ik bloeiende hazelaars tegen, lekker wapperend in de wind. Gelukkig heb ik geen last van hooikoorts dus laat ik de pollen rustig over me heen waaien. Onder wat struikgewas staat zowaar een Fluitenkruid te bloeien. Op het meer dobberen meerkoeten, wilde eenden, een enkele fuut en in de verte twee grote zaagbekken. Het hoge water en de storm hebben hier en daar flink aan de oevers geknabbeld, maar door het gesteente achter de beschoeiing valt de schade mee. In de aangespoelde rommel steken hier en daar grote groene, zwartgespikkelde rupsachtige dingen omhoog. Het zijn de losgespoelde wortels van het Kalmoes ( Acorus calamus ). Een eindje verderop zie ik hele pollen bloot gespoeld, maar nog steeds goed verankerd in de bodem. Kalmoes is familie van de aronskelk ( Araceae ). Het vermoeden bestaat dat hij oorspronkelijk uit Zuid-oost Azie afkomstig is en in de zestiende eeuw in Europa is ingevoerd. Door het gebruik van kalmoes als kruid werd hij al snel in ons land verspreid. Al weer een vreemdeling die volledig is ingeburgerd. Wat zouden we zonder hem moeten, de berenburg zou heel anders smaken net als de Deventer koek. Van de plant worden hoofdzakelijk de gedroogde wortels gebruikt, Rhizoma Calami, maar ook is een kalmoesolie, Oleum Calami, bekend. Het extract uit de wortel werd gebruikt als mondspoelmiddel en kort opgekookte gemalen wortel als eetlust opwekkend middel gedronken. De olie werd in het badwater gedaan van kinderen die leden aan de Engelse ziekte ( rachitis ). Langs de Hoornsche dijk lopend hoop ik een ijsvogeltje te scoren, niet dus! Wel enkele paartjes krakeendjes die liggen te dommelen onder de overhangende takken van de wilgen langs het Hoornsche diep. In een els zit een hele zwerm putters hun buikjes vol te proppen met de elzenzaadjes. Ze morsen nog al wat zo te zien, overal op de weg liggen zaadjes. Achter een wilgenstruik kijkt een reiger me argwanend na. In een hoek met bomen en struiken zie ik nog een grote heksenkring van nevelzwammen en op een dode vlierstruik judasoren. Al met al een geslaagde wandeling.

blootgespoelde pol


1 opmerking:

  1. Bloeiende hazelaars geven mij altijd een lentegevoel. Leuke info over de kalmoes. De putters zou ik graag zien en op de foto zetten.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen