maandag 12 september 2011

Elfjes en Heksen


Gewoon elfenbankje - Trametes versicolor

Geloof jij in elfjes en heksen? Nee? Ik wel. Als het heel stil is in het bos let ik altijd goed op. Vooral in de nazomer op zwoele avonden. In de zomer hoef je niet te zoeken. Het is er dan te druk. Overal hijgende hardlopers met doppen in de oren. Zwetende fietsers razen door het bos op rare fietsen. Allemaal in vreemde fel gekleurde pakjes. Dan heb je nog de loslopende honden. Heel erg bang zijn er voor. Nee, dan blijf ik thuis. Als het weer vroeger donker wordt, wordt het rustig in het bos. In de schemering sluip ik dan door het bos. Stilletjes, heel zachtjes en goed kijken. Dat valt niet mee. In het donker kan ik niet goed kijken, zij wel. In al die jaren heb ik er nog nooit een gezien. Toch moeten ze er zijn. Niet zo weinig ook, want overal staan elfenbankjes klein en groot. Die staan er niet zomaar! Mooi opgepoetst en soms met een fluweelzachte stoffering. En de heksen? Ja die zijn er ook. Ze wonen niet in het bos maar komen er picknicken. Ze eten dan brood met spinrag en spinnensoep. Het bos zit er mee vol, genoeg te eten dus. Wel nemen ze hun eigen heksenboter mee, vieze slijmerige boter. Na het dansen in de heksenkring beginnen ze met de schranspartij. Het gaat er wild tekeer. Ze zwaaien wild met hun armen zodat dikke klodders heksenboter in het rond vliegen. Het ligt op de grond en zit aan de bomen. In het stille halfdonkere bos zoek ik mijn weg tussen de bomen heel zachtjes, stap voor stap over het mos. Ik hoor een zucht. Was het de wind? Er kraakt een tak. Plots dwarrelt er een handvol blad door de lucht. Er valt een tak uit een boom. Ik ben gezien. Naar huis maar weer. Misschien zie ik ze een volgende keer.

Berkenzwam - Piptoporus betulinus


Heksenboter - Fuligo septica


Geen opmerkingen:

Een reactie posten