zaterdag 10 maart 2012

KERSTLENTE

Boos ben ik. Heel boos. Wie bedenkt toch al die namen voor ons, kinderen van Flora. Het lijkt werkelijk helemaal nergens op!
Kerstroos hebben ze mij genoemd. Ik heb echt helemaal niets van doen met dat feest en bovendien ben ik geen roos. De mensen spitten mijn soortgenoten uit de grond, drukken ze in een plastic pot en zetten ze in een warme kas. Van schrik gaan ze dan bloeien inplaats van  in het voorjaar, om met de kerstdagen hun huizen mee op te fleuren. Wat nog erger is, na de kerst worden de meeste gewoon in de gft container gedumpt. Fijne Kerstdagen! O, ja dan nog dat roos verhaal, ik ben geen roos en ben daar in de verste verte geen familie van. Speenkruid, boterbloemen en anemoontjes, dat is mijn familie. Met een deftige naam zijn wij de familie van de Ranunculaceae. Goed beschouwd ben ik net als de crocus en het sneeuwklokje, die samen met mij bloeien, een voorjaarsbode. Ook mijn zondagse naam Helleborus niger vind ik maar niks. Ik ben niet niet in de Hel geboren en ook niet in het Afrikaanse Niger. Dat niger betekent zwart. Ja, ik heb zwarte wortels en zwarte zaadjes. Maar veel opvallender zijn mijn mooie donkergroene glimmende bladeren, die het hele jaar, ook in de winter zichtbaar zijn. Nog opvallender en prachtig wit met schitterend gele meeldraadjes zijn mijn bloemen die pas nu echt bloeien.
Wie geeft mij een nieuwe beter passende naam?

2 opmerkingen:

  1. geweldige foto met een mooi verhaal.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een prachtig verhaal en dito foto.
    En ja onze Kerstroos heeft wel gelijk eigenlijk
    dat zijn naam niet klopt, wat zou hij denken van de
    naam Lente-anemoon?
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen